Wycieczka do Kopalni Soli w Bochni

5 czerwca 2017 r. 14 osobową grupą młodzieży pod opieką p. A. Rysiewicz – Buczak i M. Kornaś –Piórek wybraliśmy się na wycieczkę do Kopalni Soli w Bochni. Mieliśmy w planie zwiedzić kopalnię soli, bazylikę św. Mikołaja, a jak czas pozwoli to bocheński rynek.

W wycieczce uczestniczyli wszyscy chętni, a dodatkowo osoby, które zostały wytypowane przez wychowawców grup do nagrody za całoroczną pomoc w pracy internatu, organizację imprez, czy pracę w MRI. Do Bochni pojechaliśmy najtańszym, ale i najszybszym możliwym środkiem lokomocji – pociągiem.

Pobyt w kopalni trwał 4 godziny. W tym czasie poznaliśmy historię kopalni w Bochni, zapoznaliśmy się z dawnymi technikami wydobywania soli, a dzięki współczesnym technikom multimedialnym na drodze zwiedzania co jakiś czas spotykaliśmy któregoś z panujących ówcześnie królów Polski opowiadającego w ciekawy sposób o aktach prawnych koniecznych wówczas do funkcjonowania żupy i tajnikach handlu tzw.” białym zlotem”. Dopełnieniem trasy turystycznej w kopalni było przepłynięcie odcinka trasy w łodziach, którymi sterowali flisacy.

Po zwiedzeniu kopalni odwiedziliśmy bazylikę św. Mikołaja, która powstała w miejscu drewnianego kościółka ufundowanego przez księżną Grzymisławę, matkę Bolesława Wstydliwego w 1253 r. Po wielu historycznych wydarzeniach w obecnej formie Bazylika św. Mikołaja jest kościołem gotyckim, częściowo przekształconym w epoce baroku. Wnętrze reprezentuje styl barokowy z licznymi elementami rokoka. Byliśmy w kaplicy św. Kingi, która wg legendy wrzuciła swój zaręczynowy pierścień, który dostała od Bolesława do szybu kopalni w Maramuresz (obecny Marmarosz), wydobyła go zaś w Bochni wraz z bryłką soli. Tak powstała kopalnia soli w Bochni.

Na zakończenie wycieczki odwiedziliśmy pierogarnio – naleśnikarnię, gdzie młodzież miała możliwość skosztować robionych na ich oczach pysznych pierogów i naleśników. Pogoda nam dopisała a temperatury nie były uciążliwe, po spędzonych 4 godzinach pod ziemią w temperaturze 12 stopni Celsjusza.