W dniach 15-26 lipca 2024 r. nasze nauczycielki – mgr Małgorzata Imosa-Nogieć i dr Jolanta Okoń-Feil, uczestniczyły w intensywnym dwutygodniowym kursie języka angielskiego “English for Teachers” w Dublinie, prowadzonego przez szkołę English Matters. Zajęcia odbywały się w przepięknych budynkach Trinity College, od poniedziałku do piątku, wyłącznie w języku angielskim. Weekend był czasem odpoczynku i intensywnego zwiedzania Irlandii. W kursie uczestniczyli nauczyciele z 14 europejskich krajów.
Zajęcia odbywały się w blokach od 9 do 15, z krótkimi przerwami na kawę i konwersacje. Uczyłyśmy się gramatyki, konwersacji, poruszane były także zagadnienia historyczne, kulturowe, obyczajowe Irlandii oraz krajów, z których pochodzili uczestnicy kursu. Była to niezwykle ważna część zajęć, podczas której nauczyciele mogli wymieniać się między innymi swoim szkolnym doświadczeniem zawodowym oraz zainspirować się doświadczeniem innych. Zajęcia przebiegały w bardzo miłej atmosferze, prowadzący dokładali wszelkich starań, by każda lekcja była atrakcyjna i na wysokim poziomie merytorycznym.
Warto zaznaczyć, że dużym atutem kursu był czas wolny, który przeznaczałyśmy na intensywne zwiedzanie niezwykłych miejsc, w wielonarodowej grupie przyjaciół z kursu. Pozwoliło to na przełamywanie barier komunikacyjnych i poznawanie innych kultur.
Przez dwa tygodnie udało się nam zobaczyć:
– Old Library i jej Long Room – to najstarsza biblioteka w Irlandii, posiada największy księgozbiór Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, około 5 mln woluminów.
– The Experience of Book of Kells – interaktywna wystawa o jednym z najstarszych manuskryptów, ilustrowanym przez celtyckich mnichów, wpisanym na listę UNESCO
– National Gallery of Ireland – Irlandzka Galeria Narodowa, w której zgromadzono ponad 15 tys. dzieł sztuki, w tym prace Rubensa, Goi, Caravaggia, Bruegla, Picassa
– Women Impressionists – tematyczna wystawa prac Berthe Morisot, Eva Gonzalès, Marie Bracquemond i Mary Cassatt
– National Museum of Archeology – Irlandzkie Muzeum Archeologiczne z olbrzymią kolekcją artefaktów archeologicznych
– Marsh’s Library – pierwsza biblioteka publiczna w Irlandii, z 1707 r.
– St. Patric’s Cathedral – Katedra Świętego Patryka, największa budowla sakralna w Irlandii, mająca status katedry narodowej
– Christ Church Cathedral – Katedra Kościoła Chrystusowego, znana też jako Katedra Świętej Trójcy
– Guinness Storehouse – wielokondygnacyjny magazyn, a obecnie i muzeum słynnego ciemnego piwa, warzonego tam od ponad trzech stuleci
– dzielnica Temple Bar – obowiązkowe miejsce na mapie Dublina, tetniąca zyciem dzielnica pubów z oryginalną muzyką na żywo
– ciekawostka turystyczna: The Church Restaurant – miejsce z muzyką na żywo i tańcem, ogromnymi organami, w budynku dawnego kościoła. Udało się nam dostać miejsca przy stoliku, przy którym siedział kiedyś Bill Clinton
W naszym programie kulturalnym znalazła się także wizyta w Gaiety Theatre na spektakularnym widowisku Riverdance! Niesamowite przeżycie!
Uczestniczyłyśmy też w plenerowym happeningu pamięci Sinead O’Conor.
Weekendowe wycieczki po Irlandii do zwiedzanie Klifów Moheru, płaskowyżu Burren, urokliwego miasteczka Galway, gdzie akurat odbywał się festiwal roślin. Kolejna wycieczka to należący do obszaru Wielkiej Brytanii Belfast, zwiedzanie fantastycznego multimedialnego Muzeum Titanika, spacer bukową aleją Dark Hedges (z popularnego serialu HBO Games of Thrones) oraz Grobla Olbrzyma – oryginalna formacja z kolumn bazaltowych. Po drodze widoki na Atlantyk i soczystą irlandzką zieleń.
Kurs językowy w Dublinie to była przede wszystkim intensywna praca w obszarze płynności komunikacji oraz w podnoszenia kompetencji językowych. Zajęcia dały wiele możliwości rozwojowych w obu obszarach.
Podsumowanie i zakończenie kursów odbyło się 26 lipca na auli Synge Theatre w Trinity Collage. Po przedstawieniu prezentacji wręczono nam certyfikaty.
Kurs „English for Teachers” okazał się dla nas niezwykle cennym doświadczeniem. Umożliwił nam rozwój kompetencji językowych, przyczynił się do zwiększenia poczucia pewności siebie, łatwiejszego porozumiewania się w obcym kraju, organizacji, dał nam szansę zdobycia nie tylko ogromnej wiedzy językowej, ale też wiedzy dotyczącej historii, kultury, sztuki, obyczajów Irlandczyków. Wróciłyśmy do Krakowa z ogromną satysfakcją i dumą.
Małgorzata Imosa-Nogieć, Jolanta Okoń-Feil