Kompetencje bez tajemnic – Valetta, Malta

Nasza przygoda z projektem” Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) współfinansowanego ze Środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus rozpoczęła się od zrobienia pierwszego kroku, którym było zaaplikowanie do rekrutacji na w/w mobilność.

„TAK” komisji rekrutacyjnej otworzyło nam możliwość uczestniczenia w kursie języka angielskiego na Malcie w dniach 20.07 – 03.08. 2024 r.

W dniu przyjazdu Malta powitała nas słońcem i egzotycznymi widokami. Zamieszkaliśmy w miejscowości Msida, z której codziennie komunikacją miejską dojeżdżaliśmy do Valetty (stolicy Malty) na zajęcia w szkole językowej Easy School of Languages.  Rozpoczynały się one o godzinie 9.00 i trwały do godziny 14.30, z dwiema przerwami na regenerację i posiłek.  

Kurs języka angielskiego na Malcie dzięki immersji w anglojęzyczne środowisko nie tylko rozwijał umiejętności językowe, ale również wzbogacał doświadczenia kulturowe tak ważne w dzisiejszym globalnym świecie. Nauka odbywała się w małych międzynarodowych grupach. Zróżnicowanych także pod względem wieku, doświadczenia zawodowego, dziedzictwa kulturowego. Nauczyciele z Easy School of Languages z pasją i w bardzo ciekawy sposób prowadzili zajęcia. Dotyczyły one głównie rozwijania takich umiejętności jak poprawność i płynność komunikacji, umiejętność rozumienia tekstu czytanego i słuchanego, zastosowania zasad gramatyki w praktyce. Kanwą podejmowanych podczas zajęć rozmów, dyskusji, odgrywanych scenek były zagadnienia kulturowe, społeczne, obyczajowe związane z tożsamością narodową a także globalne kwestie, jak ekologia, bezpieczeństwo na świecie, ekonomia itp. Jako uczestnicy językowych warsztatów i niezależnych konwersacji zapoznaliśmy się ze sposobami wykorzystywania filmów, quizów, gier edukacyjnych, artykułów z gazet, stron internetowych w procesie uczenia się. Częsta forma zabawowa zajęć, korzystanie z tablicy interaktywnej czyniły wspólny wysiłek atrakcyjnym i bardzo efektywnym. W naszych grupach byli koledzy i koleżanki z Japonii, Korei, Czech, Węgier, Chin, Libii, Niemiec, Włoch, Hiszpanii, Słowacji. A nasi nauczyciele to przedstawiciele Kolumbii, Macedonii, Włoch, Wielkiej Brytanii, Argentyny, Kanady, USA.

W ramach zajęćdoskonaliliśmy następujące kompetencje.

Językowe:

 – słuchanie (rozumienie różnorodnych akcentów i stylów mówienia w języku angielskim),

 – mówienie (poprawa płynności wymowy i intonacji umożliwiająca prowadzenie swobodnych rozmów),

– czytanie (umiejętność czytania i rozumienia tekstów o różnym stopniu trudności),

– pisanie (doskonalenie umiejętności pisania różnorodnych tekstów np. e-maile, dialogi sytuacyjne, krótkie opowiadania na zadany temat),

 – gramatyka i słownictwo (poszerzenie zasobu słownictwa zarówno ogólnego jak i specjalistycznego)

Komunikację międzykulturową:

– zrozumienie i dostosowanie się do różnorodnych norm kulturowych w kontekście anglojęzycznym

Kreatywność i krytyczne myślenie:

– rozwijanie umiejętności argumentacji i dyskusji na różnorodne tematy

Umiejętności społeczne, praca w grupach:

 – zawsze w szacunku do odmienności kulturowej i tradycji, w radości ze spotkania i współpracy

Posługiwanie się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi:

– wykorzystanie nowoczesnych technologii do nauki języka tj. aplikacje mobilne, platformy e- learningowe

Autonomia w nauce:

– rozwijanie umiejętności samodzielnego uczenia się, planowania i zarządzania czasem nauki

Pewność siebie:

– zwiększenie pewności siebie w używaniu języka angielskiego w różnych sytuacjach życiowych i zawodowych np. kupowanie biletów na atrakcje turystyczne, pytanie o dojazd kierowców w autobusach komunikacji miejskiej, zakupy w sklepach, zamawianie jedzenia w restauracjach itp.

W szkole zorganizowano poczęstunek dla wszystkich studentów. Nasza grupa przygotowała stoliczek z polskimi słodyczami, który zdobył grono wielbicieli i wzbudził zainteresowanie naszym krajem.

Przy wielu okazjach ukazywaliśmy piękno naszego kraju i jego bogatą historię. prezentując zdjęcia, foldery i wypowiadając się w indywidualnych i grupowych ćwiczeniach.

Pobyt na Malcie to też czas wolny i wycieczki, które sami sobie organizowaliśmy. Zwiedziliśmy wiele pięknych widokowo plaż i poznaliśmy atrakcje turystyczne wyspy.

Kilka wybranych atrakcji to:

Mdina – znana również jako miasto ciszy. Malownicza, urokliwa, pełna historycznych atrakcji i pięknych zabytków katedra barokowa św. Pawła, bastiony – mury obronne z widokiem panoramicznym na Maltę, Muzeum Historii Naturalnej w Palazzo Vilhena, klimatyczne kawiarnie i restauracje. Malta, to wyspa, państwo i swego rodzaju twierdza, w której w każdym kamieniu zapisana jest historia, kultura i sztuka ludzi, którzy mieszkali tu przed wiekami i dzisiaj stanowią jej społeczność. Warto się tam „zagubić”, zadumać, zachwycić detalami architektury, atakującymi nasze zmysły za każdym mijanym zakrętem.

Msida – nasze miejsce zamieszkania na Malcie i pierwsze zaskoczenie, jakie przeżyliśmy po przyjeździe, uczestnicząc w kolorowej procesji w święto patrona Św. Józefa. Msida znana jest z neogotyckiego kościoła św. Józefa i pięknej, zwłaszcza wieczorem, Mariny z jachtami i łodziami z różnych stron świata. To miejsce wieczornych spacerów mieszkańców i turystów z uroczymi widokami na port i miasto.

Świątynie Hagar Qin i Mnajdra- maltańskie megalityczne świątynie są niezwykle ważnym elementem światowego dziedzictwa archeologicznego, świadczącym o zaawansowanej kulturze, która istniała na tych wyspach, tysiące lat temu. Świątynie starsze od piramid egipskich datowane na 3600-3200 p.n.e. są szczególnie znane ze swojego astrologicznego ukierunkowania. Odpoczynek w ich cieniu z widokiem na morze i wyspę na środku wyciszał i zachęcał do refleksji.

Valetta – stolica, kolorowa, multi kulturowa z wieloma zabytkami jak: barokowa katedra św. Jana będąca domem dla słynnych dzieł sztuki w tym obrazów Caravaggia, Górne Ogrody Barrakka z cudownym widokiem na Wielki Port oraz Trójmiasto (Birgu, Senglea, Cospicua), gdzie dotarliśmy płynąc łodzią z portu. Valetta, która prawie nie zasypia, zachęca turystów do zakupów i odwiedzenia restauracji z kuchnią maltańską i światową. Każdy znajdzie tu coś dla siebie. Wśród innych niezwykłych miejsc jakie odwiedziliśmy warto wspomnieć również o: Błękitnej Lagunie (cieśninie między wyspami Comino i Cominotto z turkusową i krystalicznie przejrzystą wodą), Błękitnej Grocie (pięknej jaskini z wodą w grocie tak czystą, że mieni się błękitem nieba w słońcu), wyspie Gozo z Cytadelą (Gran Castello) i Katedrą Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny znajdującą się w mieście Rabat (obecnie zwanym Victoria). Do kąpieli słonecznych i wodnych zachęcają piaszczyste plaże: Mellieha Bay, Golden Bay, Balluta Bay Beach. A położone na najwyższym szczycie archipelagu maltańskiego Klify Dingli obfitują we wspaniałe widoki, zwłaszcza kiedy można z nich podziwiać przepiękny zachód słońca.

Reasumując – tak, podróże kształcą i nie jest to wytarty slogan, bo patrząc na inne kraje stajemy się bardziej wrażliwi i dostrzegamy wtedy własne dziedzictwo kultury w Polsce. Każdy zwiedzany kontynent, kraj, miasto, wyspa (w tym przypadku Malta) wzbogaca nasze horyzonty myślowe i duchowe, a krajobrazy miejsc, w których jesteśmy na długo zostają w naszej pamięci.

Malta otworzyła przed nami perspektywę dobrych emocji i wrażeń, doświadczeń z pogranicza nie tylko geografii, ale i historii dawnej starożytnej cywilizacji. Obserwowane zachowania i życzliwość spotykanych tam mieszkańców budziły w nas uśmiech i wprowadzały pogodę ducha. Malta, jawiła się nam jako Królowa słońca, błękitnego nieba i turkusowego koloru morza. Jednak obok wspólnych doznań estetycznych uczestników z różnych stron świata, ten rys edukacyjny był piękną i niezapomnianą przygodą, do której będziemy wracać pomimo barierjęzyka, tradycji i kultury. Doświadczanie łączenia nauki z wypoczynkiem, a tak postrzegamy naszą obecność na Malcie, jest nowoczesnym sposobem na unikanie w przyszłości stresu i radzenie sobie z nim w sytuacjach codzienności, w których jest postawiony nauczyciel i wychowawca.

Przywieźliśmy ze sobą nabyte umiejętności językowe, zawarte przyjaźnie z wieloma osobami, pamięć o zabytkach, kulturze i lokalnych zwyczajach. Wszystkim tym, będziemy się dzielić z naszymi koleżankami i kolegami z pracy podczas rad pedagogicznych, szkoleń, spotkań – również w małych, kameralnych gronach, z naszymi uczniami podczas lekcji i wspólnych zajęć, jak również z rodzicami na zebraniach oraz z przedstawicielami instytucji lokalnych podczas konferencji i spotkań.

Nasza mobilność dobiegła końca, ale sensoryczne wspomnienia wszystkich miejsc i napotkanych ludzi, zawartych przyjaźni zabieramy ze sobą do Krakowa. To była niesamowita przygoda i polecamy ją każdemu, kto zrobi pierwszy krok…

Jolanta Domańska, Joanna Karwala, Andrzej Drwal

Skip to content