Inicjatywy/projekty

Zespół Szkół nr 1 uczestniczy w następujących inicjatywach i projektach

Innowacja pedagogiczna Vita brevis, ars longa 2021  

Innowacja pedagogiczna Vita brevis, ars longa. Sztuka to moje emocje  prowadzona w klasie 2ME przez wychowawczynię Karolinę Orłowską, ma na celu ukazanie alternatywnego oblicza sztuki. Jest to propozycja otwarcia się na własne przeżycia i uczucia poprzez spotkania z kulturą i tworzenie dzieł sztuki. Innowacja ma na celu ukazanie, że w dziełach kultury zwarte są emocje odbiorcy, a on, obcując z nimi, poznaje lepiej samego siebie, swoich najbliższych czy środowisko. Innowacja ma pokazać, że w sztuce można przejrzeć się jak w zwierciadle, znaleźć odpowiedzi na nurtujące pytania lub po prostu radość. Sam akt twórczy ma posłużyć jak forma autoterapii i ukojenia. Dodatkowym aspektem jest uzupełnienie samej wiedzy o sztuce i próba ukazania twórczych metod obcowania z wytworami kulturowymi człowieka.

Projekt EU Code Week 2021                        

Europejski Tydzień Kodowania to oddolna inicjatywa realizowana przez wolontariuszy i wspierana przez Komisję Europejską w ramach której świętujemy kreatywność, rozwiązywanie problemów i współpracę poprzez programowanie i inne działania związane z technologią. Główną ideą stojącą za wydarzeniem jest promowanie programowania poprzez pokazywanie młodzieży i dorosłym sposobów na realizację pomysłów przy pomocy kodu, rozwiewanie wątpliwości i mitów otaczających te umiejętności oraz gromadzenie zmotywowanych jednostek w celu wspólnej nauki. Wszystko to w języku angielskim. Nauka kodowania pomaga wszystkim zrozumieć otaczający nas świat, który ulega ciągłym zmianom. Uczniowie zainspirowani rozwojem kodowania, myśleli obliczeniowo by rozwinąć nowe pomysły i wprowadzić innowacje na przyszłość.  W 2021 roku w wydarzeniu Tygodnia Kodowania wzięło udział 4,1 miliona uczestników mieszkających w ponad 80 krajach na całym świecie. Zobaczcie na efekty pracy. Koordynatorem projektu w szkole jest nauczyciel języka angielskiego Sebastian Machowski. Partnerami projektu są m. in. LEGO® Education, Digital Skills and Jobs Coalition, Apple czy Google.

Projekt eTwinning pt. Smart on-line, genius in life! 2021

Założycielem projektu i koordynatorem jest Pani Dyrektor Beata Śliwa. Partnerem projektu jest szkoła w Jordanii. Projekt powstał podczas 3-dniowego międzynarodowego seminarium pt. Multilateral online seminar: „Creative Media Literacy with eTwinning, zorganizowanego w czerwcu 2021 roku na platformie eTwinning. Cele projektu to: podnoszenie świadomości umiejętności korzystania z mediów, dzielenie się pozytywnymi i negatywnymi doświadczeniami, które przydarzyły się on-line, stworzenie wspólnych zasad selekcji informacji (zrozumienie zachowań ludzi, emocji, relacji, wartości), promowanie krytycznego myślenia, dążenie do bycia inteligentnym obywatelem cyfrowym, ćwiczenie umiejętność znajdowania dobrej jakości źródeł informacji, przygotowanie się do życia zawodowego i ścieżki kariery, poszerzanie horyzontów młodych ludzi w zakresie korzystania z mediów. Chcielibyśmy, aby nasi uczniowie realizowali projekty szkolne, które poruszyłyby ich myślenie w związku z cyfrowym światem i mieli świadomość, że w każdej chwili mogą być zmanipulowani przez media. Muszą nauczyć się selekcjonować informacje, rozpoznawać fake newsy na podstawie faktów i właściwie korzystać z mediów. Start we wrześniu 2021.

Projekt eTwinning pt. Future for job, future with vocational education 2021

Partnerzy projektu: Rumunia, Hiszpania, Turcja, Portugalia, Gracja, Chorwacja, Serbia, Albania, Azerbejdżan, Słowacja, Bułgaria i Polska. Projekt został zainicjowany przez nauczycieli tureckich, którzy zaprosili naszą szkołę do udziału w przedsięwzięciu. Celem projektu jest zwiększenie stopniowo malejących szans uczniów szkół kształcących w zawodach,  zwiększenie wkładu tych szkół  w gospodarkę narodową, zapewnienie uczniom szkół branżowych zdobywania prawidłowych i efektywnych zawodów. aby nauka stała się bardziej trwała, efektywna i przyjemna. Uczniowie i nauczyciele będą aktywnie korzystać z narzędzi TIK, uczniowie udoskonalą umiejętność pracy indywidualnej i grupowej, a poprawie ulegnie przede wszystkim umiejętność władania językami. Osoby koordynujące projekt w szkole: Pani Beata Śliwa i Pan Sebastian Machowski – nauczyciele j. angielskiego. Poniżej dwa z kilku filmików stworzonych przez uczniów 4me pod kierunkiem prof. S. Machowskiego.

Modelowe Szkoły w Chmurze Microsoft 2020-2021

Modelowe Szkoły w Chmurze Microsoft to program,  w którym biorą udział szkoły, w których w modelowy sposób wykorzystuje się technologie Microsoft do wsparcia procesu zarządzania szkołą, komunikacji i współpracy, a także dydaktyki – nie tylko w trakcie zdalnej nauki. W ramach programu ZS1 uczestniczy w wielu formach wsparcia. Nasi liderzy Programu: Beata Śliwa (dyr.), Katarzyna Trzaska-Rycaj, Małgorzata Kegel, Agnieszka Wędzicha, Jarosław Dębski, Justyna Rubaj, Dariusz Janota, Krzysztof Jędrysiak, Karolina Orłowska, Maciej Kowalczyk (admin), Łukasz Woźny, Kinga Dudek, Katarzyna Leczykiewicz, Monika Siemieniewska, Arkadiusz Kozub, Joanna Karwala, Anna Rajca, Jolanta Pawłyszcze.

Zachęcamy do odwiedzenia następujących stron:
Akademia Cyfrowego Edukatora https://www.microsoft.com/pl-pl/education/akademia-cyfrowego-edukatora
Webinaria dla nauczycieli https://education.microsoft.com/pl-pl/resource/9a6f1d1d
Webinaria dla kadry kierowniczej https://education.microsoft.com/pl-pl/resource/f17d0a7e
Edukacja inkluzywna https://www.microsoft.com/pl-pl/education/educators/student-centered-learning
https://education.microsoft.com/pl-pl/learningPath/dd77d433    https://centrumprasowemag.blob.core.windows.net/katalognarzedzi/20210219/Microsoft_inclusive-tools.pdf
Zagraj z uczniami https://education.minecraft.net/
Książka do pobrania https://aka.ms/ksiazkaMS
Microsoft Innovative Education Expert https://aka.ms/ProgramMIEE
Modelowe Szkoły w Chmurze Microsoft – Kraków – prezentacja ze spotkania wprowadzającego

  • 29 kwietnia 2021 – podsumowanie programu z UMK
  • 22 kwietnia 2021 – szkolenie nt. programów Microsoft dla Edukacji
  • 25 marca 2021 – szkolenie dla liderów (One Note)
  • 11 marca 2021 – szkolenie dla liderów (Forms)
  • 25 lutego 2021 – założenie kont dla liderów i wstępne uruchomienie. Szkolenie dla liderów (Teams/Office 365).
  • do końca stycznia 2021 – wyłonienie szkolnych liderów  i wypełnienie ankiet
  • 19 stycznia 2021 – spotkanie dla dyrektorów i administratorów wybranych szkół ws. zawiązania zespołów liderów
  • 22 grudnia 2020 – spotkanie dla dyrektorów i administratorów wybranych szkół, podczas których omówiono system wdrażania programu

Aktywny powrót do szkoły – wf z AWF/ projekt MEN 2021

Program Ministerstwa Edukacji i Nauki „Aktywny powrót uczniów do szkoły po pandemii”. Celem projektu jest poprawa i monitoring stanu kondycji fizycznej dzieci i młodzieży po powrocie do zajęć stacjonarnych – walka ze skutkami pandemii koronawirusa. Nauczyciele wychowania fizycznego wezmą udział w dedykowanych szkoleniach dotyczących aspektów zdrowotnych i psychologicznych. Część metodyczna opiera się o tematykę przeciwdziałania skutkom hipokinezji, izolacji społecznej i skutkom zdrowotnym pojawiającym się po przebyciu COVID-19 lub wspomaganie odporności organizmu. Projekt realizowany jest we współpracy z Akademią Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie. W projekcie wezmą udział Pani prof. Anna Cabak, Pan prof. Jakub Cionek, Pan prof. Tomasz Szpulecki, Pan prof. Robert Zaczkiewicz, Pan prof. Łukasz Woźny.

Link: https://www.wfzawf.pl/

Link: https://www.gov.pl/web/uw-podlaski/wf-z-awf—nowy-program-men-aktywny-powrot-uczniow-do-szkoly-po-pandemii

KL Płaszów. Historia, która łączy/projekt Muzeum Krakowa, Muzeum KL Płaszów oraz Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu 2020-2021

13 kwietnia 2021 .r  zakończył się interdyscyplinarny projekt edukacyjny „KL Plaszow. Historia, która łączy”, w którym wzięło udział ponad 50 uczniów wraz z opiekunami z pięciu krakowskich szkół średnich, w tym  naszego TK.

W ramach cyklu odbyło się 13 warsztatów, trzy wykłady, spotkania i spacer w formie tradycyjnej, ponad 16 godzin zajęć zdalnych. Był to czas intensywnej pracy uczestników i poszukiwań zmierzających do realizacji projektów, których przygotowanie było zakończeniem uczestnictwa w projekcie. W efekcie powstały prace pisane, artystyczne, nagrania audio i wideo, dla których punktem wyjścia była historia KL Plaszow. Podczas odbywającego się 13 kwietnia 2021 r. blisko czterogodzinnego spotkania online zaprezentowano osiem prac, które omówione.  Koordynatorzy projektu na terenie szkoły: Pani prof. Justyna Rubaj i Pan prof. Jan Kotyniewicz.

Projekt został zrealizowany przez Muzeum Krakowa i Muzeum KL Plaszow ze środków przyznanych przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

źródło: Muzeum K Płaszów

Rok zerowy AGH 2019, 2020, 2021

To już kolejny rok szkolny 2021/22 (po 2019/20 i 2020/21), w którym ZS1, na podstawie porozumienia o współpracy, realizuje projekt Rok Zerowy AGH z matematyką. Projekt realizowany jest wspólnie z Akademią Górniczo-Hutniczą im. Stanisława Staszica w Krakowie, a jego celem jest pomoc uczniom szkół średnich w nauce oraz tworzenie sprzyjających warunków do doskonalenia i popularyzacji wiedzy z zakresu nauk ścisłych. Uczniowie realizują 30 godzin zajęć prowadzonych przez naszego nauczyciela pod opieką pracownika AGH. Zajęcia prowadzi Pani prof. Justyna Rubaj.

Małopolska Chmura Edukacyjna II 2020, 2021

Język angielski zawodowy jest tematem zajęć prowadzonych wspólnie z Uniwersytetem Pedagogicznym im. KEN w Krakowie. W obecnym roku szkolnym 2020/21, do projektu zakwalifikowali się uczniowie klasy 2lb. Projekt jest innowacyjną metodą przekazywania wiedzy oraz przybliżania osiągnięć naukowych uczelni wyższych przy wykorzystaniu technologii informacyjnych i komunikacyjnych uczniom. Uczniowie realizują zajęcia prowadzone przez pracownika uczelni wyższej pod merytoryczną opieką naszego nauczyciela Pani prof. Agnieszki Kaczmarczyk.

W ramach projektu odbyły się też weekendowe warsztaty z językiem. Podczas każdego cyklu zajęć weekendowych realizowany był bogaty program wycieczek naukowych ściśle powiązanych z tematyką zajęć na uczelniach, na które zakwalifikowali się nasi uczniowie pod opieką Pani prof. Beaty Jelonek

Skip to content