W dniach od 29.09.2024 r. do 05.10.2024 r. mieliśmy możliwość uczestniczenia w kursie „Structured Educational Visit to Schools and Training Seminars in Finland from 29/09/2024 to 05/10/2024”, który odbył się w Helsinkach, stolicy Finlandii. Kurs zorganizowany był z Projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”, w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Zajęcia, których uczestniczyliśmy odbywały się od niedzieli do soboty, prowadzone były wyłącznie w języku angielskim. W kursie uczestniczyli nauczyciele z 9 europejskich krajów. Kurs polegał na zapoznaniu uczestników z kulturą i historią Finlandii, a także jej systemem edukacji.
Niezwykle istotnym elementem kursu była praca w grupach, podczas której uczestnicy mogli wymieniać się informacjami, różnicami w europejskich systemach edukacyjnych, swoim doświadczeniem zawodowym oraz inspiracjami i przemyśleniami na wybrane tematy. Dzięki czemu mogliśmy ćwiczyć swoje umiejętności językowe, zdolność wyrażania i interpretowania pojęć, myśli, faktów i opinii. Dzięki udziałowi w projekcie mięliśmy okazję przełamać swoją barierę językową, uwierzyć w swoje możliwości oraz poznać swoje mocne i słabe strony.
Dzięki formie w jakiej realizowano szkolenie, mogliśmy poznać kulturę i historię Finlandii poprzez zwiedzanie miasta, oraz jej najpopularniejszych zabytków takich jak: Uspenskijkatedralen – prawosławny sobór katedralny, główna świątynia Fińskiego Kościoła Prawosławnego, Helsingin tuomiokirkko– Luterańska Katedra Helsińska, zaprojektowana przez Carla Ludwiga Engela, razem z przepięknym Placem Senackim i jego zabudowaniami, w tym Biblioteką Narodową (Kansallikirjasto), której znaczna większość kolekcji znajduje się w podziemnym bunkrze o powierzchni 57 600 m³, wydrążonym w litej skale pod biblioteką. Największe jednak wrażenie zrobiła wyspa Suomenlinna, która pełniła rolę twierdzy wojskowej. Dawniej miała za zadanie bronić Helsinek od strony morza, dzisiaj jednak posiada wielkie znaczenie kulturowe jako zabytek historyczny i atrakcja turystyczna, wpisana jest także na listę dziedzictwa UNESCO. Znajduję się na niej również muzeum wojskowe, a jednym z eksponatów jest Vesikko – okręt podwodny z okresu II wojny światowej. Ciekawym doświadczeniem było także zwiedzanie miasta Porvoo – jednego z najstarszych miast w tym kraju leżącego ok. 50 km od Helsinek. Znane jest ono z zabytkowego Starego Miasta z charakterystyczną drewnianą architekturą i średniowieczną katedrą. Miasto mimo swojej burzliwej historii jest świadectwem współegzystowania odmiennych kultur, w tym przypadku fińskiej i szwedzkiej. Mieliśmy także możliwość poznać historię, kulturę oraz architekturę innego kraju, jakim jest Estonia oraz jej stolica Tallin.
Ważnym elementem zajęć było odwiedzenie trzech szkół oraz obserwacja organizowanych dla uczniów zajęć, zobaczenia w praktyce fińskiego systemu edukacyjnego, dyskusja z dyrektorami placówek, a także możliwość rozmowy z uczniami.
Espoonlahti- szkoła ponadpodstawowa, posiadająca obowiązkowe zajęcia z ekonomii domowej, czyli zajęcia z gotowania, nakrywania do stołu, sprzątania, a także zajęcia techniczne z pracy z drewnem, równie z elementami robotyki oraz związane z szyciem, cerowaniem i praniem. Jej bogato wyposażone i nowoczesne wnętrze robiło wielkie wrażenie, stołówka z samoobsługowym bufetem, aule wykładowe oraz sala gimnastyczna mogąca pomieścić nawet 200 osób w trakcie pisania egzaminów. Obowiązkowe kursy z psychologii oraz nauk społecznych sprawiają, że młodzież jest skupiona na rozwoju osobistym.
Taitotalo – to wiodący w Finlandii ośrodek kształcenia zawodowego dorosłych, który co roku zaspokaja potrzeby edukacyjne i szkoleniowe ponad 20 000 dorosłych, mając w tym ponad 50% uczniów pochodzących z poza kraju. Władze szkoły tworzą takie kierunków i kursy, które mogą zaowocować dla uczniów znalezieniem pracy w zawodzie, ale przede wszystkim rozwojem biznesu w Finlandii. Ich siedziba była miejscem bezpiecznym dla wyznawców wielu religii i kultur.
Tapiolan koulu ja lukio– publiczna szkoła ponadpodstawowa, skupiająca się na edukacji artystycznej z dodatkowymi kursami muzycznymi i językowymi. Zostaliśmy przyjęci występem chóru, który przedstawił nam tradycyjne fińskie pieśni. Poznaliśmy historię szkoły oraz jej tradycje, jak bal absolwenta z grającą na żywo orkiestrą uczniowską, ale także wydarzenia jak musicale, sztuki, koncerty.
Cały kurs był cennym doświadczeniem, pomógł w rozwoju osobistym i zawodowym. Umożliwił rozwój kompetencji, poznania swoich mocnych i słabych stron, zwiększenie poczucia własnej wartości. Poznania kultury, historii i systemu edukacyjnego Finlandii. Nawiązane kontakty z obywatelami innych państw, pomogły poznać ich perspektywę oraz wymianę doświadczenia zawodowego.
Aleksandra Krygowska-Kubas, Łukasz Woźny