Jak połączyć naukę języka obcego ze zwiedzaniem świata i odkrywaniem innych kultur? Jednym ze sposobów jest wyjazd na Maltę.
Malta jest państwem wyspiarskim położonym w środkowej części Morza Śródziemnego, 75 km na południe od Sycylii i 240 km od północnych wybrzeży Libii. W skład państwa maltańskiego wchodzi pięć wysp. Trzy największe: Malta, Gozo i Comino są zamieszkane, a malutkie Cominotto i Filfla są bezludne.
Nasza przygoda z tym państwem oraz ze szkołą językową zaczęła się 7 lipca i potrwała do 19 lipca ( dwutygodniowy kurs języka angielskiego, liczący 60 godzin). Dofinansowanie z projektu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 (FERS) współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Uważa się, że języki obce odgrywają zasadniczą rolę w rozwijaniu kompetencji kluczowych. Widoczne jest to szczególnie w europejskiej polityce językowej. Zarówno z punktu widzenia kognitywnego (kompetencje, wzmocnienie języka ojczystego), jak i interkulturowego (otwarcie na innych i na różne kultury). Celem nauczania nie jest osiągnięcie przez uczącego się takiej płynności językowej, jaką posiada rodzimy użytkownik danego języka, ale zdobycie odpowiedniego poziomu w czytaniu ze zrozumieniem, rozumieniu ze słuchu oraz wypowiedzi ustnej i pisemnej w dwóch językach obcych, a także kompetencji interkulturowych i zdolności uczenia się języków.
My bardzo dobrze wykorzystałyśmy dwa tygodnie w szkole językowej na Malcie, ucząc się oraz poznając kulturę Malty oraz innych krajów dzięki osobom, które również uczestniczyły w kursie. Szkoliłyśmy umiejętności uczenia się, związanej ze zdolnością organizowania własnego procesu uczenia, indywidualnie oraz w grupach, odpowiednio do własnych potrzeb, a także ze świadomością metod i możliwości; kompetencji społecznych i obywatelskich, a więc osobowych, interpersonalnych i międzykulturowych oraz wszelkich form zachowań przygotowujących do skutecznego i konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym i zawodowym; świadomości i ekspresji kulturowej, czyli doceniania znaczenia twórczego wyrażania idei, doświadczeń i emocji za pośrednictwem szeregu środków wyrazu.
Zajęcia odbywały się codziennie od 9:00 do 14:30 w trzech blokach po 1,5 godziny. Dwa pierwsze bloki zawierały gramatykę, słownictwo, rozumienie tekstu słuchanego a ostatni blok zawierał konwersację. Podczas zajęć poznałyśmy kulturę, obyczaje oraz zasady panujące np w szkolnictwie innych krajów osób, które były w naszych grupach. Również, dzięki dzieleniu apartamentu z osobami z innych krajów, wieczorem można było ćwiczyć język podczas luźnych konwersacji.
Zwiedzanie Malty i sąsiednich wysp, pozwoliło nam również na ćwiczenie języka w praktyce. Radzenie sobie podczas np. przejazdem komunikacją lokalną ( a przytrafiło się nam kilka sytuacji, gdzie autobus nie dotarł tam gdzie miał dotrzeć i informacja od kierowcy była bezcennaJ), zakupem biletów na stronach internetowych, zakupami w lokalnych sklepach, restauracjach czy pubach.
Wyjazd uważamy za bardzo udany, na pewno podniósł nasze umiejętności językowe. Jednocześnie pragniemy zachęcić wszystkich, którzy mogą wziąć udział w takiej mobilności, do korzystania z tego typu projektów unijnych.
Anna Rajca i Paulina Florczak